ONAFHANKELIJK DELFT. dè lokale partij van Delft: verslag vergadering ruimte en verkeer
 00.30
00.30
Verslag vergadering Ruimte & Verkeer
Donderdag 5 september 2024 19.30 – 00.30
Commissielid van Onafhankelijk Delft, Carla van Tricht.
De fietsonveiligheid heeft Onafhankelijk Delft deze vergadering op de agenda gezet.
Wij willen graag weten wat de wethouder aan de fietsonveiligheind in Delft, gaat doen? Jong en oud, fietsen kriskras door elkaar. Twee-baans fietspaden en ook langs de grachten is heen en terug fietsverkeer mogelijk gemaakt in Delft, zelfs dwars door de voetgangergebieden, er zijn geen veilige stoepen meer.
De wethouder geeft aan dat het college bezig is om te inventariseren waar er moet worden ingegrepen om de tweebaansfietspaden aan te pakken.
Er waren twee insprekers Dhr. Vrolijk  een bezorgde inwoner, die zich bezorgd maakt over de autoluw-plus gebieden, door het ontbreken van participatie met de inwoners en ondernemers en hiermee gaat het college echt voorbij de belangen van een zowel inwoners als ondernemers.
Dhr. Stikkelman vertegenwoordiger van de Belangenvereniging De Oude en De Nieuw Delf,die de participatie geheel miste bij het traject Adaptieve Mobiliteitsagenda,. De Gemeente heeft zichzelf wel een vette duim gegeven voor de participatie in dit  traject maar, dat was alsof een student zichzelf een cijfer gaf.
Op de vragen  van Onafhankelijk Delft
–	Wat verwacht u van het college
De inwoners willen overleg, willen ook dat het allemaal geleidelijk gaat, het is niet meer zoals het was voorgespiegeld. Alles vrijwillig, maar het werd een verplichting daar ligt een groot probleem.
Dhr. Stikkelman vind dat eerst alles in kaart gebracht moet worden en de bewoners overal bij betrekken vindt hij heel belangrijk en daar ontbreekt het constant aan bij elk project in Delft, college drukt teveel alles erdoor.
–	Denkt u dat er nu naar u geluisterd gaat worden?
Het antwoord van Dhr. Stikkelman was kort maar kracht NEE, denk niet dat het college gaat luisteren. Zij, het college, bewandelen hun eigen pad!
Als er plannen zijn met zo een grote impact, betrek dan alle partijen!!
Waar geen vrede heerst komt oorlog waren zijn ‘laatste’ woorden.
De SP merkte terecht op in deze vergadering wat Onafhankelijk Delft ook wel eens heeft aangegeven:
De Raad is het hoogste orgaan in de Gemeente, De Raad is dus de Baas, als de Raad het niet goed vind wat het college heeft besloten moet de Raad ze terug sturen naar de tekentafel om opnieuw te beginnen, we gaan dit niet zo in de toekomst doen.
Ook Delfts Doen krijgt een onvoldoende hoe ze omgaan met de participatie!!
Wat betreft de Energietransitie en de vraag van Onafhankelijk Delft of inwoners die al zelf hebben geïnvesteerd, alsnog een compensatie kunnen krijgen, was de wethouder duidelijk: Nee dat kan niet de bewijslast wat er is uitgegeven is niet goed te controleren. Dit vinden wij vreemd want mensen hebben echt wel de bonnen bewaard.
Ook hier weer meer participatie met de inwoners is gewenst. De wethouder gaf aan dat dit per wijk kan verschillen, in de ene wijk heb je te maken met VVE’s en in andere wijken is dat weer minder daar gaat het verschil in zitten, wel was de participatie Multatuli buurt goed gegaan. Wat wij betwijfelen omdat wij bewoners ers hebben gesproken.
De Gemeente Delft en met ons veel Gemeenten in Nederland, doen dit op thema voor het eerst en ze leren veel van elkaar aldus de wethouder. Maar ten koste van wie leren zij? Zij moeten dit gewoon weten en de burger dienen.
Op de vraag van Onafhankelijk Delft inzake de MRDH lijn 1 naar Scheveningen, daar wordt in de toekomst nog naar gekeken of hier verandering in kan komen aldus de wethouder.
Wij eisen dat er verandering in komt. Iedereen heeft blijkbaar zitten snurken!!
Als het gaat om de bebording/verkeersborden in de binnenstad die veel beter kan omdat het voor toeristen maar ook voor onze eigen inwoners soms moeilijk te volgen is! Er zijn parkeerplaatsen waar je alleen een dagkaart kunt kopen deze kost 30 euro dat tik je dus ook even af op die parkeerplek als je maar een uurtje geparkeerd staat, de Wethouder gaat nog een rondje Delft binnenstad doen om dit te bekijken en waar nodig zal het aangepast gaat worden. Er komt in het 1 kwartaal 2025 een terugkoppeling. Wij houden het in de gaten.
Dan het fietsparkeren in de binnenstad, Onafhankelijk Delft weet dat het probleem niet zo snel is opgelost. Het is een probleem dat al langer bestaat  maar om dan een Agathaplein zo vol met fietsen te zetten vinden wij wel een dingetje zeker gezien dit idyllische plein een trekpleister voor toeristen
Ook zien wij het niet zitten om te gaan parkeren in oude panden of tegen monumentale panden, de vele studenten met hun fietsen is natuurlijk ook debet aan dit probleem. Hier zijn de studenten het misschien niet mee eens. Stip stidentenpartij, wilde zelfs dat ik deze woorden terugnam, deze woorden nam ik uiteraard niet terug.
Om fiets parkeren te realiseren na de bruggetjes vond de wethouder geen goed idee qua ruimte in de stad.
Omdat er toch iets moet gebeuren met dit probleem lijkt de enige oplossing bijna een ondergrondse fiets parkeergarage, de SP vind dat vreemd uit de mond van een lokale partij omdat wij tegen megalomane projecten zijn. We gaan toch niet overal waar veel fietsen staan een ondergrondse fietsgarage maken aldus de SP hij haalt daarbij de Reigerflat aan. Onafhankelijk Delft is het in deze niet met hem eens de binnenstad met zoveel fietsen overal en nergens is het geen gezicht en daarbij komen voetgangers met die geparkeerde fietsen overal ook in de knel en mensen met een handicap.
Voor de korte termijn is nu 650.000 euro te besteden. Wel is duidelijk dat er snel moet worden gekeken naar de lange termijn!!!
Dan  nog de fietscoaches en boa’s in de stad die het parkeren voor fietsers soms in goede banen moeten leiden, daar komen geregeld klachten over dat dat wel op een andere toon kan. Hier gaat naar gekeken worden.
Wij zijn meer van aktie in de taxi, dit duurt nu al zo lang!
Onafhankelijk Delft
Commissielid,
Carla van Tricht

 
											 
											 
											